Havesyn en regnvejrsdag i oktober

Det er med udgangspunkt i afdelingens egne regler, at der en gang årligt tjekkes op på, om de individuelle haver lever op til den generelle standard. For generel er, hvad den er. Reglementer, der er vedtaget af afdelingens højeste myndighed – afdelingsmødet – skal gælde for alle og efterleves af alle.

Havesyn er ikke regelrytteri

Teamleder i Driftsafdelingen Anne-Christina Jensen – Christina – modtager en del bekymrede henvendelser fra beboere, der er blevet varslet om det kommende havesyn, og hun bliver ikke altid mødt med åbne arme, når hun er på havesyn med papir og kuglepen i hånden. Men hun vil gerne understrege:

Der er ingen grund til bekymring. Vi er fleksible.

Hun uddyber:

Havesyn handler om at sikre planter, græs og eventuelle træer i de individuelle haver, som jo også er en del af lejemålet, nogle rimelige betingelser. Samtidig holder vi øje med, at der er fremkommeligt omkring de enkelte lejemål, at ukrudtet ikke har taget overmagten og at der er ryddet op på et niveau, så andre også kan holde det ud. Vi bor jo tæt i det almene, og vi skal alle sammen kunne være her.

Havesyn er forebyggelse

Der er ingen der forventer, at der bliver luget mellem fliserne hver uge og klippet hæk en gang om måneden. Men der gælder det samme for haver, som for bygninger, vores helbred og så meget andet: Det er bedre at forebygge end at helbrede. Det er billigere for dig som lejer – og for afdelingen som en økonomisk enhed – at hække og haver vedligeholdes løbende, fremfor at blive kørt i sænk for så at skulle udskiftes.

*

Ikke afdelingsbestyrelsens ansvar

Før i tiden lå ansvaret for havesynet hos afdelingsbestyrelsen. Men det er sjældent sjovt at være den der skal fortælle sine naboer, at de ikke lever op til afdelingens fælles regler og forsøge at få dem til det, uden måske at have hverken lysten eller den store gennemslagskraft. Konsekvensen har mange steder været, at reglementerne ikke er blevet fulgt og standarden måske faldet lidt rigeligt. Det er den udvikling, DOMI Bolig er i gang med at vende.

Nu ligger ansvaret for havesynet hos DOMI Bolig og det årlige havesyn er sat i system næsten hele vejen rundt. Med hensyn til gennemgangen gælder der ens procedurer alle steder – mens reglerne er afhængige af, hvilken afdeling der synes haver i.

Vedligeholdelse af individuelle haver og drift af store fællesarealer er to forskellige ting

Både Christina og administrationen får mange kommentarer med på vejen om, hvorfor man som beboer skal passe sin have på én måde, når afdelingens fællesarealer tydeligvis passes på en anden. Det skal slås fast. Der er tale om to forskellige ting med to forskellige referencer. Havesynet udføres med udgangspunkt i afdelingens regler, fællesarealerne passes ud fra Driftsafdelingens plejeplan. Teamlederen uddyber:

Driftsafdelingen har pt. ansvaret for 40 afdelinger og afvejer løbende opgaverne. Vi kan fx ikke nøjes med at prioritere hækklipning inden en bestemt dato, for så vil ukrudtet, græsslåningen og faste opgaver som fx affaldshåndtering være løbet fra os i mellemtiden.

Hertil hører også, som Christina formulerer det, at: ”grønne medarbejdere jo også skal have lov til at holde sommerferie.”

Til beboere, der ikke selv magter at holde sin have og som ikke kan få hjælp af nogen de kender, lyder rådet: “Tag kontakt til en gartner ”udefra”.

Pointen er, at DOMI Boligs medarbejdere har nok at gøre med at holde fællesarealerne.

*

Havesyn er gode oplevelser

Christina har heldigvis også mange glade fortællinger i ærmet fra sæsonens havesyn. Fx en for hver gang hun er vendt tilbage til en afdeling på opsamlingsbesøg blot for at kunne konstatere, at der konsekvent er fulgt op. Hun formulerer det med lys i øjnene som ”og alle hække stod knivskarpe”.

Hun fortæller også glædestrålende om den beboer, der spurgte hende, hvad hun som nabo kunne gøre for, at naboens have ”kunne gå gennem syn”, når nu naboen ikke selv kunne. – Det er naboskab der vil noget, og man er ikke i tvivl om, at det gjorde havesynet til en fornøjelse for teamlederen.

Først skal ruten planlægges. 

Der bliver taget et kig på en have.

Det går raskt derudaf.

Der samles op i tørvejr i frokoststuen.

Christina ser nærmere til. Det gælder om at undgå, at hækken stikker af. Uanset om det er i højden eller i bredden. Bliver hækken ikke holdt nede eller inde i den foreskrevne højde/bredde, gør den det selv mere og mere besværligt for havelejerne. Samtidig skal hækkens rødder have fortrin til den næring, der er i jorden, og ukrudtet holdes væk under hækken – i det, der passer med en fodslængde. Hun er ikke i tvivl om, hvornår der er grund til at give lejer en påmindelse.

Også noget at være sammen om

Sagt på en anden måde handler havesyn om at sikre, at afdelingens egne regler gælder ens for alle lejere i afdelingen. Vi skal alle sammen gøre vores for at undgå, at noget “bare” gror til og får lov til at ligge – for vores egen, for naboernes og for vores lejemåls skyld.

Havesyn

Beboerinfo > Mens du bor hos DOMI Bolig > Havesyn

En gang om året gennemfører vi havesyn i de afdelinger, der har lejemål med individuelle haver. Havesynet udføres i henhold til gældende have- og vedligeholdelsesreglementer, dvs. afdelingens egne regler vedtaget af afdelingsmødet. Det betyder, at det også er på afdelingsmødet, at du skal stille ændringsforslag, hvis du synes der er nogle regler som skal ændres.

Det er afdelingens eget reglement der gælder

Du finder din afdelings reglementer under menupunktet Afdelinger > “Din afdeling” > Praktisk info > Reglementer.

Vi går ikke ind i de enkelte haver, men vi tager et kig derind.

Typiske nedslag gælder (husk at tjekke afdelingens egne reglementer):

  • Hækhøjde og hækbredde – måles fra stammen. Hækken må typisk være maks. 180 høj. Den skal altid være være lige bred til begge sider og ikke stikke ud på fællesarealer.
  • Lugning omkring hækkens rødder – 30 cm ud, At der er luget her, sikrer at det er hækken og ikke ukrudt, der får de sparsomme næringsstoffer fra jorden.
  • Oprydning, ukrudtsfjernelse og fremkommelighed – god orden alle kan leve med. Hverken forhave eller baghave skal bruges til ren opbevaring. Der skal generelt være ryddet op og til at komme til. Det værste ukrudt skal holdes væk.

Påtale og opfølgning

Er afdelingens reglement ikke overholdt, får havens lejer en påtale. Den beskriver konkret, hvad der skal rettes op på. 14 dage senere følger vi op på, om lejer har udbedret. Hvis ikke, rekvirerer vi en ekstern havemand til at udføre arbejdet på lejers regning.

Almenboligloven

§ 80 Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen og om fornødent ophæve lejeforhold i de i § 90, stk. 1, nr. 7-9 og 13, nævnte tilfælde. Bestemmelserne i § 18, stk. 2, § 19 og § 20 finder tilsvarende anvendelse på udlejers overtrædelse af denne pligt.

Stk. 2. Lejeren skal overholde de almindelige ordensregler, der gælder for ejendommen, og skal efterkomme andre rimelige påbud, der skal sikre god husorden og forsvarlig brug af det lejede, jf. § 81.

Stk. 3. Lejeren skal sørge for, at de pligter, der påhviler lejeren efter stk. 2, også iagttages af de personer, for hvis handlinger lejeren er ansvarlig efter § 78, stk. 2.